Мавринський майдан – боротьба за незалежність
Як наші батьки захищали Мавринський майдан.
Коли я проводжу екскурсії на Мавринський майдан, то починаю свої розповіді про те, як Ігор Дмитрович Ледін у 1992 році зняв на відео майдан з дельтаплану. Від тоді наче б то і почала поширюватись інформація про цю величну споруду. Так, це правда, але не зовсім.
Це було тоді, коли ще не було інтернету, мобільного звязку і, навіть, ще не існувало Незалежного Павлоградського телебачення. Розповідає Микола Теодозійович Тимочко:
«Обдулу Івана Семеновича зняли десь у 1987 чи 88 році. (Для довідки: Навіть зараз, 30 років потому, будь-яка дитина в селі вам відповість, що Обдула, то був найкращий голова колгоспу усіх часів села Межиріч. При його правлінні усі межиричани жили, як в раю – заводи, ферми, газ в кожній оселі, заасфальтовані вулиці і т. ін. А він до того ще й був релігійним – бабтистом.) Почалась Перебудова і на нього "настукав" його парторг. Правда порушень так і не виявили бо він був чесним керівником і трудився для селян. На місце Обдули головою колгоспу призначили комуністку Надію Миколаївну Шейхову (Новицьку). І от вона вирішила розпахати Мавринський майдан аби розширити сільськогосподарські землі.
Чутка поширилася на весь район. На захист Мавринського майдану піднялись межиричани і мешканці Павлограда. То був, мабуть, або 1990-й, або 1991-й рік, бо у 1992-му я б вже знімав на відеокамеру. Це десь був вересень місяц, бо трава вже місцями пожовкла, а як по селу йшли, то здається ще яблука висіли. Голова колгоспу Шейхова, дізнавшись що з Павлограда їде автобус з активістами захищати майдан (в основному рухівці та просвітяни), наказала встановити шлагбаум на в'їзді в село біля траси, щоб їх не пустити.
Шлагбаум на в'їзді в село Межиріч
А люди просто вийшли і пішли пішки (3 км) до майдану через Маврино, де вже зібрались межиричани і проводили мітинг на захист Мавринського майдану і за Незалежність України.»
Селом на Мавринський майдан
Дивлячись на ці старі світлини, зіскановані ще з плівки, я розумію, що проводячи екскурсії, я ніколи не збирав на Мавринському майдані стільки людей одночасно – там трави менше, ніж людей.
Цікаво, скільки б зібралось людей, аби зараз в когось з'явився б намір розорати майдан? Я впевнений, що половина з тих людей були на Мавринському майдані вперше і ніколи не чули до того, що то за велична така споруда в селі Межиріч. Вони просто вірили в те, що Мавринський майдан – то пам'ятник їх предків – славних запорізьких козаків.
Саме після цих подій павлоградські просвітяни та рухівці вирішили захистити майдан юридично. Вони поїхали в обласну раду і витребували. Рішенням Дніпропетровського облвиконкому №424 від 19.11.1990 року цю споруду занесено в каталог археологічних пам'яток місцевого значення за номером 6348 як майдан.
Реєстраційний документ Мавринського майдану
На зібрані людьми добровольчі внески було виготовлено гранітну стелу з написом "Славним запорізьким козакам від вдячних нащадків. Козацький Мавринський майдан." Цю стелу було встановлено на південному схилі майдану на захист його від руйнування.
Стела у підніжжя майдану
Я запитую: "Миколо Теодозійовичу, у людей є бажання перенести ту стелу трохи від майдану, бо діти взимку полюбляють кататись на санчатах зі схилу і той камінь їм трохи заважає."
Він відповіда: "Ми тоді були дуже злі і обурені на владу, тому закопали його в землю, мабуть, метра на півтора, ще й насадили на залізний штирь. Зрушити його з місця не реально ніяким трактором. І ще, Романе, чому не варто говорити про перенесення пам'ятного знаку, бо він освячений священниками (неодноразово) і саме на цьому місці і це може виглядати як образа релігійних почуттів."
Я запитую: "Тоді, можливо, було б необхідно відновити напис на тій стелі, бо він був не глибокий, а ще й місцеві вандали декілька разів її обмальовували. Там вже стільки нашарувань фарби, що її просто потрібно реставрувати."
Він відповіда: "Так, оце б було дуже добре, хоча б заради пам'яті про тих людей, що вийшли тоді на захист Мавринського майдану."
Я кажу: "Щож, тоді, будемо збирати гроші на відновлення стели. І знову за допомогою до просвітян."
© Автор: Роман Нікіфоров
Коментарі
Дописати коментар